UNIT KUALITI DAN INOVASI

Unit Kualiti merupakan sepasukan pegawai yang sentiasa berusaha dalam  mengurus, menyelaras, mendokumentasi dan mengaplikasi sistem pengurusan dokumen secara efisyen dalam meningkatkan sistem pengurusan kualiti secara berterusan supaya kehendak dan harapan pelanggan serta pihak-pihak berkepentingan dapat dipenuhi.

Unit Kualiti juga berhasrat untuk menyelaraskan semua aktiviti kualiti hospital supaya perkhidmatan ataupun produk yang dibekalkan mempunyai kualiti yang mematuhi piawaian yang ditetapkan oleh hospital, jabatan dan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Kepentingan unit ini adalah untuk memantau dan mengkoordinasikan semua aktiviti kualiti di mana ianya merupakan salah satu program di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia dalam mengukuhkan tahap penyampaian perkhidmatan kepada pesakit.

Aktiviti ini telah diguna pakai secara menyeluruh dengan pemantauan berterusan hingga kini.



 VISI

Pengurusan aktiviti kualiti memfokuskan keselamatan, penjagaan berkualiti dan perkhidmatan yang terbaik dalam memenuhi kehendak dan harapan pelanggan

MISI

Sentiasa berusaha mengkoordinasi dan memastikan aktiviti-aktiviti kualiti diaplikasikan seperti yang telah disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dalam memantapkan perkhidmatan kesihatan yang efisyen dan selamat


OBJEKTIF

  1. Menjamin semua aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti direalisasikan di semua jabatan dan unit
  2. Memastikan sumber data yang diperolehi adalah tepat dan berintegriti
  3. Menganalisa data-data aktiviti kualiti yang dikumpul
  4. Mengurus, menyelaras, mendokumentasi dan mengaplikasi sistem pengurusan dokumen secara efisyen
  5. Menyediakan platform informasi dan latihan di kalangan semua pegawai
  6. Menambahbaik sistem perkhidmatan kesihatan yang selamat dan berkualiti di kalangan pelanggan

SKOP PERKHIDMATAN

  1. Performance Indicator ( PI )
  2. Key Performance Indicator ( KPI )
  3. Hospital Performance Indicators for Accountability (HPIA)
  4. Incident Reporting
  5. Pelan Tindakan Jabatan Kesihatan Negeri Kedah
  6. Patient Safety Goals dan Clinical Risk Management
  7. Credentialing & Privileging
  8. Hospital Specific Approach
  9. Kumpulan Inovatif & Kreatif
  10. Clinical Audit
  11. Mortality & Morbidity
  12. Kajian Piagam Pelanggan
  13. Kajian Kepuasan Pelanggan
  14. Pain Free Hospital
  15. Cluster Management Community
  16. Menganjurkan kursus