Unit Kualiti Dan Inovasi
Pengenalan
Unit ini berfungsi sebagai pusat sumber maklumat dan rundingan berkenaan aktiviti peningkatan kualiti di hospital seperti Hospital Specific Approach (HAS), Kumpulan Inovasi dan Kreatif (KIK), pusat pengumpulan data Hospital Performance Indicator Approach (HPIA), Key Performance Indicator (KPI) dan Kajian Kepuasan Pelanggan untuk dianalisa dan penyediaan laporan berkenaan.
Unit ini juga berfungsi sebagai pengawalselia keberkesanan jabatan dan unit dalam mencapai standard yang telah ditetapkan bagi pelaksanaan program keselamatan pesakit (pelaporan insiden dan pemantauan Malaysian Patient Safety Goal 2.0).
Objektif
Perkhidmatan Yang Disediakan
Unit ini berfungsi sebagai pusat sumber maklumat dan rundingan berkenaan aktiviti peningkatan kualiti di hospital seperti Hospital Specific Approach (HAS), Kumpulan Inovasi dan Kreatif (KIK), pusat pengumpulan data Hospital Performance Indicator Approach (HPIA), Key Performance Indicator (KPI) dan Kajian Kepuasan Pelanggan untuk dianalisa dan penyediaan laporan berkenaan.
Unit ini juga berfungsi sebagai pengawalselia keberkesanan jabatan dan unit dalam mencapai standard yang telah ditetapkan bagi pelaksanaan program keselamatan pesakit (pelaporan insiden dan pemantauan Malaysian Patient Safety Goal 2.0).
Objektif
- Memastikan anggota hospital mendapat latihan dalam aspek peningkatan kualiti dalam usaha menambahbaik mutu perkhidmatan.
- Memastikan aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti berjalan lancar.
- Mengumpul, memproses dan merumus data-data kualiti.
- Menyediakan sistem dokumentasi yang sistematik bagi aktiviti peningkatan kualiti.
Perkhidmatan Yang Disediakan
- Pemantauan Indikator Pencapaian (HPIA/KPI)
- Aktiviti Keselamatan Pesakit (Incident Reporting/MPSG/Mortality& Morbidity)
- Pensijilan dan Piawaian (Akreditasi MSQH/Pain Free)
- Urusetia Credentialing & Previleging
- Daftar Risiko (Klinikal dan Bukan Klinikal)
- Aktiviti peningkatan kualiti (HSA/Audit Klinikal/Inovasi/Kajian Kepuasan & Piagam Pelanggan/Lean Healthcare Iniative)